Farah 'Adila
Girlies in De House ♥
refresh profile fav blog recipes tips review



established 2011
FROM A GIRL TO A LADY
FROM SINGLE TO MARRIED ☺
Alhamdulillah Allah bawa awak kesini untuk berkenalan dengan saya . Terima kasih ☺

FOR ANY COLLABORATION, REVIEW AND ADVERTORIAL CONTACT ME AT
✓ email: syadila11@gmail.com
✓ whatsapp: 0182894220
✓ ig : @farahadila96






SPM 9A
MASUK U
SPA (KKM)
KERJA TETAP
KAHWIN



Allah knows 🍂




Bismillahhirrahmanirrahimm. . . 

Let me express what i felt walaupun ayat nanti akan tunggang langgang. 

Aurat. Islam sangat mementingkan aurat samada lelaki mahupun perempuan. Aurat lelaki adalah dari pusat hingga ke lutut. Aurat perempuan seluruh anggota badan kecuali tangan dan muka. 

Bukan hendak menunjuk alim , tapi setiap kali aku keluar rumah aku akan pastikan aurat terjaga. Walaupun kekadang tk terjaga. Aku akui , dulu masa zaman sekolah dan kolej aku tk berapa jaga lengan dan kaki aku. Tapi Allah kata, semua orang boleh berubah. Alhamdulillah start tahun lepas sedikit sedikit aku buat perubahan. 

Tapi yang membuat aku malu sekarang, aku keluar berjalan aku menutup aurat sempurna, tapi bila bekerja aku tk mampu untuk menjaga 😔. Aku memakai uniform nurse dan as everyone knows uniform nurse ni salah satu pakaian yang agak seksi. Lecturer aku sendiri cakap macamni. Even kita tutup aurat cemane tapi pandangan orang dekat kita adalah seksi. Dan bila aku masuk ke alam niaku akui  memang seksi. Meh nak bagitahu. Aku bekerja kena singsingkan lengan baju. Yelah nak kena scrub. Dan yg paling penting punya alasan , takut lengan baju kita ni ada kuman and boleh buat cross infection to patient. Ini nursing procedure. Dan terpaksa la singsingkan sedikit lengan baju. Tapi kekadang buat tk reti je. Hehee 

Lepastu , bila dah kerja macamni kena pegang kepala patient bila doktor nak cabut gigi. Utk tolong doktor nk cabut gigi patient yg kuat giler. Yg itu pakai gloves tahan la sikit sebab tk bersentuhan terus. Tapi bila nak ambik BP patient ? Angkat patient kalau tk mampu nk berjalan sendiri? Tak perlu pakai gloves kot ? Kekadang terkena juga dengan kulit patient. Kalau fikir haram bersentuhan lelaki dan perempuan. Tapi bila dah kerja macamni apa kita boleh buat ? 

Lagi satu , orang selalu beranggapan nurse nih pergaulan bebas. Ye. Aku duduk dlm dunia ni. Aku akui. Dorang bertepuk tampar seolah olah benda tu  takde pape pun bg dorang. Aku pernah kena tepuk belakang weh dgn sorang staff. Dia ingat benda tu melawak. Dalam hati aku ni rasa nk marahhhh sangat. Yg dah kawen tu cakap pasal hal rumah tangga rilek je. I meant macam hal atas katil la something like that. Tapi korang , ada nurse yg baik. Aku ceritakan pasal sesetengah je. Tk semua. 

Sedikit luahan perasaan. Aku tk cakap aku baik mahupun alim. Cuma kekadang aku jadi malu dgn diri aku sendiri. Aku tk mampu nk melawan cara kerja tu lg skrg. Aku suka kerja aku. Mungkin lama2 aku cuba tk singsing lengan baju sgt bila aku dh jadi permanent staff nanti hehehe. 


Blogger Madam N said...

hi there

 

Post a Comment